Hoezo beweging ….?

Vorige week stapte ik een stadhuis binnen van een grote gemeente en werd ik blij verrast door de receptioniste. Een jong meisje meldde zich met de vraag of zij zich in kon schrijven. Dat kon daar niet, dan moest je een kwartiertje lopen. Klaar zou je denken. Keurig te woord gestaan. Maar daar bleef het niet bij … deze receptioniste ging net even verder. Zij feliciteerde het meisje met haar komst naar de stad en heette haar welkom. De warmte en het enthousiasme spatte over de balie. Ik werd er plaatsvervangend blij van. En tegelijkertijd vroeg ik me af wat er in deze organisatie gebeurde, waardoor deze dame zo vol passie haar werk deed.

Koffie-apparaat
De laatste jaren hebben we het over crisis, bezuinigen, kostenbeheersing en ook veel, héél veel veranderen. En per dag zag je het moraal in organisaties wegzakken, managers harder gaan werken en medewerkers zich verschansen bij het koffie-apparaat. En die crisis? Tja, die wordt misschien wel (of toch weer niet?) iets minder, maar dan zien we een wereld om ons heen die écht veranderd is. Veranderen is vernieuwen geworden.

Vernieuwen = bewegen
Het geheim zit volgens mij in het zoeken naar andere perspectieven. De wereld is anders geworden, met meer tempo, grotere complexiteit en andere vraagstukken. Alles beheersen en controleren, als hamsters in een rad, dat lukt managers echt niet meer. Top-down vertellen hoe het moet gaat niet meer zo lekker. Je kunt het wel doen, maar ja, blijvende beweging krijg je er niet mee. En dus word je nooit succesvol met je organisatie en laat je heel veel kansen op succes liggen. Er is ook goed nieuws, want op sommige plekken lukt het dus wel om te veranderen én medewerkers aan boord te houden.

Genieten van het gedoe
Ik vroeg me af waarom deze receptioniste zo oprecht klantgericht was. Vast niet omdat er in een beleidsplan of gedragskader was voorgeschreven dat ze het zo moest doen. Wel vanuit eigen inzicht en betrokkenheid. Ruimte die er is om invulling te geven aan haar functie. En Echt Belangrijk Te Zijn. Met als resultaat impact op de klant. Dat vraagt van managers minder grip, meer samenwerking met medewerkers. Andere en out-of-the-box oplossingen zoeken. Vertrouwen op het vakmanschap van professionals. En samen richting bepalen op weg naar het realiseren van doelstellingen. Genieten van het gedoe, want dat brengt je verder. Niet Oud-Hollandsch klagen over alles wat er niet goed gaat, maar alle focus op wat er wel gelukt is.

Hartstikke spannend, maar wat zou er gebeuren als we dat zouden doen …