Wie heeft de regie?

Je kent ze wel: die medewerkers die altijd klagen. Over ‘de organisatie’. Hoe zwaar het is. Hoeveel er veranderd is. Hoe ‘ze’ toch steeds zo kunnen reorganiseren … Nee, het is niet leuk meer. Maar ja, je hebt geen keuze, toch? Het is namelijk een Hele Gevaarlijke Boze BuitenWereld!’ Dus blijf je zitten waar je zit en je verroert je niet. Kan je ook niks gebeuren. Denk je …

Deze keer neem ik het op voor de managers. Want beste medewerkers: de wereld is veranderd. Vraag je maar eens af wat jij zou doen als je wordt ontslagen in die zo gevreesde reorganisatie. Wat is dan je Plan B? Hoe aantrekkelijk ben jij dan nog voor de arbeidsmarkt?

De arbeidsmarkt is drastisch veranderd. Dé vaste baan bestaat niet meer. Dus moet je je voorbereiden. En dan is netwerken het toverwoord. Moet je wel gevonden kunnen worden. Iets te bieden hebben en toegevoegde waarde hebben. En vooral: stoppen met jezelf een slachtoffer te maken. Wake up en kijk om je heen! Hoe gaat het met je organisatie? In wat voor branche zit je? Is er groei of is het krimp en vechten wat de klok slaat? Als het dat laatste is, dan weet je dat het de komende jaren nog best lastig is. Dus zaak om de regie in handen te nemen. Ik geef je een paar tips hoe je dat kunt doen:

  1. Tip 3: Oogkleppen af
    Geniet van de gesprekken uit Tip 2. Het hoeft niet direct resultaat op te leveren. Doe je oogkleppen af en investeer in de lange termijn. Ga nieuwe contacten aan, laat je verrassen en blijf openstaan voor kansen. En onthoud: er is meer in de wereld dan alleen je huidige baan.
  2. Tip 2: Netwerken is net werken
    Ik zie veel mensen die alles wat zij doen in hun professionele leven, doen uit naam van hun functie en het bedrijf waar ze op dat moment werken. Dat mag je best iets ruimer nemen. Voer eens wat gesprekken buiten die beperkte scope. Met mensen die je interessant vind of die je inspireren in de breedste zin van het woord. Of die interessant voor je zouden kunnen zijn op langere termijn.
  3. Tip 1: Ondernemer in de BV ‘Ik’
    Vraag je weer eens af waar je toegevoegde waarde zit. Waar ben je goed in? Geen beoordelingsafspraken maken met je manager als formaliteit, maar echt nadenken wat je de komende 6 maanden extra gaat doen. Omdat je je wilt ontwikkelen. Vraag je af welke waarde jij en je werk hebben voor de organisatie.
  4. Tip 4: Zilver poetsen
    Je aantrekkelijkheid voor werkgevers is als zilver. Dat moet je dus wel regelmatig poetsen. En dat poetsen betekent: opleidingen, scholing, coaching, cursussen etc. Zorg dat je fris blijft en altijd over actuele kennis beschikt. Betaalt je baas het niet? Zelf doen! Diepte-investering in je toekomst!
  5. Tip 5: Regisseursstoel
    Ga in de regisseursstoel zitten. Er overkomt je eigenlijk niet zo gek veel in het leven. Praat niet te vaak rationeel goed wat emotioneel niet klopt. Als je meer dan 3x per week aan je zelf uitlegt dat je niet blij bent in je baan, met je baas, bij je bedrijf, MAAR je blijft omdat … dan mogen er alarmbellen afgaan. En dan moet je regie pakken. Plan B maken en met hele kleine stapjes tegelijk zorgen dat je uit die situatie komt.

Hoe? Zie stap 1!