Weerstand onder controle: 2 maals daags Vitamine V!

Als ik om me heen kijk in organisaties valt me geregeld op dat de veranderbereidheid van medewerkers en managers eigenlijk best prima is. Niks aan het handje in tijden van verandering zou je denken. En toch gaat het gesprek bij het koffie-apparaat vaak over weerstand. Weerstand, wat is dat dan? Wikepedia zegt: een belemmering van de doorgang van stroom. In dit geval een belemmering opgewekt door mensen. En dat er bij weerstand wel iets stroomt, maar niet persé positief bedoeld; dat zal ook herkenbaar zijn voor velen van ons.

 

Hoe ze niet willen bewegen …

Maar hoe zit dat nou eigenlijk met die weerstand? Vraag je het een gemiddelde manager, dan slaakt die een hele diepe zucht over “hoe ze niet willen bewegen”. Vraag je het een medewerker, dan hoor je in vertwijfeling dat “ze nu weer iets bedacht hebben”. Een veelgebruikt recept van managers is weerstand neutraliseren. Begripvol knikken en dan nog eens herhalen hoe belangrijk de verandering is en dat het echt leuker, beter en effectiever wordt. Tja, op de Hogeschool van Managers leer je namelijk vooral hoe je het weerstand kunt neutraliseren of sterker nog, “erdoorheen kunt managen”.

 

Achter het plankje van gedrag

Nu leven we natuurlijk in tijden van verandering en vernieuwing. In snel tempo volgen organisatieveranderingen elkaar op. Wil je daar plezier aan beleven, dan is een ander recept nodig. Dat recept is er een waarbij je meer achter het plankje van het gedrag kijkt. Heel vaak zeggen de tegenargumenten, vragen en bezwaren je namelijk ontzettend veel over de transitie die doorgemaakt wordt. De mitsen en maren laten je zien wat losgelaten moet worden of wat je juist wilt behouden. En daar wil je toch niet doorheen managen?

 

Wennen! 

Recent nog had ik een werksessie met medewerkers waarin we een boeiende dialoog hadden over een mensgerichte versus een resultaatgerichte cultuur. Laten we zeggen dat ik wel iets met dit onderwerp heb vanuit het geloof dat het hand in hand kan. Op weg gaan naar een meer resultaatgerichte cultuur, zoals we hier doen, betekent ook iets loslaten. Bijvoorbeeld een vertrouwde manier van kijken naar klanten. Terwijl dat juist was waarom je koos voor deze rol. Een nieuwe manier van werken; dat is wennen.

Deze dialoog liet mij twee belangrijke dingen zien: 1. de verandering in deze organisatie is voelbaar en dat is goed en 2. De verandering in deze organisatie is voelbaar en dat vraagt om een goed gesprek. Waarin je het hebt over de manier waarop je met elkaar die nieuwe cultuur invult. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit inzicht vooral de dag erna kreeg, toen ik dit gesprek nog eens afspeelde in mijn hoofd …

 

Vitamine V!

En wat is nu die Vitamine V(ernieuwing)? Exact dat laatste. Opmerkzaam blijven voor wat je aan gedrag ziet en wat het je zegt op weg van verandering en vernieuwing. Dus regelmatig afstand nemen, nieuwsgierig blijven, kijken naar wat je hoort en ziet en daarnaar handelen.

Mijn Vitamine V zit in het oppikken van signalen zoals bij deze werksessie. En dat is nog wel het allermooiste: in tijden van verandering zijn die signalen er continu, het enige wat je hoeft te doen, is ze in te nemen … !