Vernieuwing in de toekomst …

Twee weken geleden was ik met mijn vader bij de neuroloog. Mijn vader deed mee aan een wetenschappelijk onderzoek, waarbij hij met een horloge een week lang werd doorgemeten op zijn Parkinson-klachten.Het horloge was er om te zorgen dat medicijnen nog gerichter verstrekt kunnen worden. Comfortabeler leven dankzij een soort Apple watch. Een grafiek maar vooral de zeer menselijke en betrokken uitleg van de arts gaven ons een andere blik op mijn vader. Het was een fraai staaltje van vernieuwing in technologie.

 

Guess again!

Nu hoorde ik nog niet zo lang geleden een inspirerend verhaal van iemand over de Vierde Industriële Revolutie. Google die term maar eens. In het kort: technologie wordt zo krachtig, communicatief, autonoom, goedkoop en wendbaar dat daardoor de hele maatschappij verandert. Klinkt abstract, maar om je heen zie je de voorbeelden ontstaan. En als je denkt dat het voor jou niet geldt: guess again! Want wie had zich 10 jaar geleden kunnen voorstellen dat je overal en altijd op je mobiel kon internetten, dat je sociale netwerken via Facebook en Linkedin had en dat 3D-printers zou bestaan?!? Kon je toen niet, het is er nu wel.

 

Technologie als driver

Eén ding is zeker: ook de wereld van werk gaat daardoor veranderen en zelfs compleet vernieuwen. Dat betekent turbulente tijden in organisaties, die net aan het bijkomen zijn van de crisis en eindelijk weer een beetje kunnen ademen. Om me heen zie ik managementteams en directies die zich afvragen hoe die toekomst er dan uit ziet. Hoe ze zichzelf dan kunnen vernieuwen. Want hoe moet je grip houden als je niet weet hoe de toekomst er over een paar jaar uit ziet? Hoe neem je medewerkers mee als je zelf eigenlijk ook niet weet wat de stip aan de horizon is … Boeiend, juist omdat technologie de driver is achter veel veranderingen die gaan komen.

 

Technische gedragsverandering

Het risico is dat gedragsverandering daardoor ook een technisch karakter krijgt. Veel bovenstroom zeg maar. Terwijl het nu juist meer dan ooit tijd is voor de onderstroom. Dat betekent een sterk veranderdoel formuleren. Op zoek gaan naar de échte toegevoegde waarde van je organisatie. Technologie slimmer inzetten, om er werkelijk toe te doen voor je klanten en omgeving. Het vraagt ook dat je als organisatie je eigen denken en doen durft te veranderen. Niet meer van A naar B, maar van A naar C. En meer dan ooit betekent het de blik naar buiten richten. Veel beter dan vroeger kijken wat er om je heen gebeurt in de wereld. Of iets kleiner: in je eigen wijk of stad. De krachten bundelen met anderen en dan denken in mogelijkheden. Doe je dat niet, dan haalt de tijd je wel in!

Lonkend perspectief van vernieuwing! 

Bij de neuroloog met mijn vader kreeg ik een glimp van de toekomst te zien. En zag ik boven- en onderstroom perfect bij elkaar komen: technologie én de menselijke factor. De volgende stap: een chip die je medicijnen automatisch toedient? Nu nog ver weg, maar ik ben ervan overtuigd dat dit mogelijk gaat worden.

En als dat geen lonkend perspectief van vernieuwing is …!