Verleiden voor de verandering, deel 2

Eerder al schreef ik eens over Verleiden voor de verandering … . Hoe je als management erop hoopt dat als je de verandering maar aanlokkelijk genoeg schetst, medewerkers als vanzelf willen veranderen. Toen ik afgelopen maand de nieuw geopende Markthal in Rotterdam bezocht, moest ik daar weer aan denken. Ik keek omhoog naar het dak, keek om me heen, verwonderde me over al dat ondernemerschap en voelde me als inwoner van de stad meer dan verleid…

Heel, heel hard werken
Maar dan even terug naar hoe de Markthal tot stand kwam en de parallel met organisaties in verandering. Oh ja, en dat verleiden waar ik het over had. Al dat moois is ongetwijfeld tot stand gekomen door het beeld van hoe het zou worden. En ook door het betrekken van de toekomstige ondernemers, creativiteit en het bewandelen van ongebaande paden. Maar ook vooral door heel, heel hard werken. Zo zag ik in de laatste weken hoe de Markthal hermetisch werd afgesloten. Geen kijkers meer, maar buiten en binnen snoeihard werken door alles en iedereen om op tijd klaar te zijn voor de opening.

De betekenis van de verandering
En zo gaat het volgens mij ook in een organisatie die wil veranderen. Wil je van A naar B, samen met de medewerkers in de organisatie, dan is het nodig dat je helder kunt vertellen wat die B is. Hoe het daar is. Wat er verandert. Wat dat betekent voor jou, mij en onze rol. Voor onze klanten. Bijzonder genoeg zie ik dat veranderen vaak genoeg begint met … het overslaan van deze stap!

Stel je voor dat bij de Markthal was gezegd ‘het wordt een grote hal, waarin je kunt wonen en er zijn winkels. En verder verandert er niet zoveel hoor’ . Of ‘De Markthal wordt geweldig!! Klanten komen van heinde en verre. Iedereen praat erover! Eeh, ja, hoe we dat gaan doen, dat weten we nog niet …’ Want dat gebeurt vaak in de praktijk. De verandering wordtgebagatelliseerd. In plaats van helder uitgelegd. Of er wordt wel verteld hoe het er dan uitziet (vaak door de visionaire managers onder ons), maar er wordt helemaal niet verteld hoe je er komt!

Waarheen?
Wil het bij elkaar komen, dan is het belangrijk dat je als management weet waar je naar toe wilt. Dat je dat helder schetst aan medewerkers. Daar hoort ook de uitleg bij waarom de verandering er is. Bijvoorbeeld omdat de organisatie moet, omdat het voortbestaan onder druk staat. Of dat investeren alleen kan als de volgende stap in groei wordt gezet. Leg ook dat uit. En laat medewerkers dan ook vooral meedelen en intensief meewerken aan de verandering. Niet verleiden, maar vooral helder vertellen wat er gaat veranderen. En dus ook wat dat betekent voor je rol, de samenwerking met collega’s, klanten etc. Dus de pijn en het plezier beide nemen.

Beweging vanaf het begin
Dat heeft niets te maken met verleiden, maar alles met het organiseren en creëren van beweging rond een gedeeld doel. En dat is soms gewoon hard werken! Dus mijn advies: besteed de volgende keer dat je een verandering aankondigt extra aandacht aan die beginfase.

Want, om in markttaal te blijven: ‘De eerste klap is een daalder waard!