Waarom moeilijk doen als het samen kan?

En zo is dat. Deze uitspraak van Loesje snijdt een mooi thema voor organisatievernieuwing aan. Tegenwoordig is een veelgehoorde worsteling van managers hoe zij in hemelsnaam met al hun medewerkers gesprekken kunnen houden. Van beoordelingen naar planningsgesprekken en bila’s er tussen in. Eigenlijk core business, maar toch ook vaak sluitpost op de agenda in alledaagse hectiek. En laten we eerlijk zijn, met name in de midden management laag is dat best een lastig dilemma. Aandacht versus efficiency en dat in tijden van verandering.

Kracht van het collectief
Aandacht en efficiency laten zich ook prima combineren. Toen ik zelf nog leidinggevende was, besteedde ik altijd bijzonder veel tijd en energie aan het organiseren van goede MT’s en inspirerende teambijeenkomsten. Ik noem dat altijd: ‘de kracht van het collectief’. Je kunt er ook naar kijken vanuit een systeembenadering: in plaats van medewerkers per persoon te betrekken in de verandering, benut je de kracht van de groep als totaal. Dat heeft 3 belangrijke voordelen:

Mijn stelling is dat als je groepscommunicatie zorgvuldig en goed organiseert, het niet altijd nodig is om heel frequent een-op-een met een medewerker in gesprek te zijn. Dat vraagt van jou als leidinggevende wel dat je goed nadenkt over hoe en wanneer jij communiceert over verandering. Maak daar als het ware je eigen communicatieprogramma voor. Laat je medewerkers er zelfs over meedenken. Want ook voor communiceren over veranderen geldt:

‘Waarom moeilijk doen als het samen kan?’