Organiseren of mobiliseren?

Donkere dagen …
Ineens valt het me weer op: hoe donkerder de dagen richting het eind van het jaar, hoe meer managers zich terugtrekken. En masse gaat het management van de BV Nederland de hei op om Grootse Plannen voor het nieuwe jaar te smeden. Nou kennen de laatste paar maanden van het jaar een soort natuurlijke trend van bezinning. Pas op de plaats, je zegeningen en verliezen tellen en de balans opmaken. Maar op een of andere manier zie ik in organisaties dan vooral dat management in deze periode bovengemiddeld druk is met de plannenmakerij. Hele boekwerken rollen er uit, vol met proza, overzichten van acties en ambitieuze budgetten. En ik zie gedragsverandering, maar wel op een bijzondere manier.

Draaimolen op Turbo
Want in deze tijd van het jaar zie ik iets gebeuren in veel organisaties. Er moet namelijk nog van alles de laatste 2 maanden van het jaar. Is voor managers overigens altijd makkelijker om te bedenken dan dat het is voor medewerkers om uit te voeren. Dus drukte, chaos, vermoeidheid en oh ja, de jaarplannen en budgetten moeten ook nog af. Alsof je in een draaimolen van het organiseren zit, waarbij de persoon die de knoppen bedient, het tempo eens even flink omhoog gooit. Standje Turbo. Je zou er een beetje beroerd van worden als ie weer stilstaat …

Gewone mensen taal
Nu vind ik als geen ander richting, visie en koers belangrijk. Dus prima om dat weer eens aan elkaar te bevestigen. Beter nog vind ik het als managers hun plannen compact houden, paar A4 en in gewone mensen taal uit kunnen leggen waar het ook al weer om draait. En hoe basaal het ook klinkt: dat ook vooral delen met hun medewerkers. Delen om zo te kunnen vermenigvuldigen.

Lieve Sinterklaas …
Dus laat ik dit jaar een wens indienen bij Sinterklaas, namens heel veel medewerkers en stiekem denk ik ook wel namens de meeste managers. Maak eens echt pas op de plaats. Stop met jaarplannen schrijven die het karakter hebben van een encyclopedie en de klank hebben van nog meer acties en nog meer organiseren.

Jaarplan van Mobiliseren
Om de wens af te maken: maak een iets andere variant van het jaarplan. Ga organiseren, en vooral mobiliseren. Enmobiliseren betekent beweging vanuit de collectieve veranderkracht in de organisatie. Zonder daarbij de aandacht te verliezen overigens voor een heldere koers en doelgerichte acties, wat dat is natuurlijk bijzonder belangrijk. Maar mijn wens is om daarin ook vooral te kijken naar het veranderproces. Terug te gaan naar wat je met elkaar wil bereiken en wat dat betekent voor de gedragsverandering die nodig is. Heb het daarbij vooral met elkaar over wat mensen doen. Gedrag dus, naar collega’s, klanten en je omgeving.

Dus ga de uitdaging aan om daar eens een jaarplan op te maken! En stel jezelf in 2015 vaker de vraag:

“ben ik aan het organiseren of mobiliseren?!”